Saturday, September 4, 2010

Aku kena MAKI...

Mungkin ada yang terkejut dengan title entri ni kan...hmmm...tapi jangan risau tak ada kena mengena secara langsung atau tidak langsung dengan me, ini cuma cerita dari seorang teman yang sering menjadikan me teman untuk bercerita.

Pagi tu me dapat call;

zah, aku kena maki....(kedengaran suaranya sedikit sugul)

kenapa pulak kena maki, ko ada buat salah ker...tanya me.

dia terdiam..langsung dijawab...

salah aku kut...ataupun dah hukum karma...

me pulak terkedu lantas bertanya...

pelik aku, selalunya orang bila kena maki akan marah2, dan cuba melawan balik yang ko ni macam cool ajer kenapa...

mula tu memang nak marah sangat-sangat, tapi bila dah cool aku cuba muhasabah diri, cari silap aku, yer...aku teringat dulu aku pun macam tu...suka sangat maki orang, cerita keburukan orang dan macam2 lagi so sekarang bila tiba time aku pulak yang kena maki, barulah aku mengerti macamana rasanya, ish...memang susahlah nak digambarkan dengan kata2....

Pengajaran yang me dapat dari cerita teman me tu;

what goes around will comes around, manusia sering terlupa dan melakukan kesilapan, mungkin satu ketika dulu kita pernah menyentuh perasaan insan lain tanpa kita sedari, dan bila sesuatu perkara itu terjadi pula pada kita, terlalu cepat pula kita melatah dan menunding jari pada orang lain. Jadi sempena bulan Ramadhan ini, sama-samalah kita mencari keredhaan Allah s.w.t di samping muhasabah diri untuk menjadi insan yang lebih baik, insya-Allah.

2 comments: