Tuesday, January 11, 2011

MIL Birthday!

Hari ini 11 Januari 2011, birthday ibu mertua ku, Pn. Siti Zaleha. Happy Birthday Mama!Semoga Allah s.w.t mengurniakan kesihatan yang baik serta melimpahkan segala rahmat dan kebaikan buat mama dunia akhirat, Amin!

Aku ingat lagi beberapa tahun yang lepas, waktu tu kiranya aku baru-baru jugak lah kahwin, sebagai anak perempuan memang hobi kitalah kan pantang jumpa aje benda cantik mulalah nak belikan untuk mak. Aku ni dah lama jadi yatim piatu, so belikan lah untuk bonda mertua. Tapi yang peliknya setiap kali aku belikan cenderahati untuk mama, pasti tak lama lepas tu dia akan balas balik dengan hadiah yang lain kat aku, bukan sekali dua, malah boleh dikatakan setiap pemberian aku akan dibalas, bila jadi cam gitu aku jadik bertambah pelik + hairan dan di satu hari yang indah aku pun tanyalah kat mama, kenapalah setiap kali aku bagi hadiah dia balas balik, dia tak suka ke ngan hadiah tu.

Rupa-rupanya mama agak kekok, almaklum, mama tak ada anak perempuan so bila kita belikan hadiah dia akan rasa segan, tak biasa. Kenalah pulak explain pada ibunda tersayang yang setiap pemberian aku tu adalah ikhlas tanpa mengharap apa2 in return.

Thursday, January 6, 2011

Sayang Banyak Mana?

last nite sambil duduk2 tengok tv dengan anak-anak dan macam biasa ammar akan datang cium dan peluk aku sambil kata;

ammar sayang mama!

aku suka mengusik dia, bila dia kata sayang aku akan tanya; sayang mama macamana?

banyaklah!

aku tanya lagi; banyak macammana?

seratus cukup tak? tanyanya

aku jawab; tak cukup, sikit sangat!

oklah, ammar sayang mama sejuta kali

tak cukup lagi! kataku

ok, ammar sayang mama sampai mati! tapi mama jangan mati ye, nanti kalau mama mati ammar rindu!

tiba-tiba ajer aku.......speechless!

Back to normal!

back to normal routine! anak-anak dah mula bersekolah, first day nak kejut bangun pagi agak risau jugaklah kalau-kalau diaorang malas bangun, alhamdulillah senang jugak mungkin excited nak pergi sekolah maklumlah dah cuti lama, so dah kumpul banyak story sepanjang cuti yang nak di share dengan friends and teachers.

this year yasmin will be 6, ammar 5 and aleesya 3, masa cepat betul berlalu.

cuti sekolah baru nie kami tak bercuti jauh, aku pun agak sibuk dengan preparation for company family day last december, so aku, anak2 and hubby including my parents in law bercuti dengan ahli keluarga MMC-GAMUDA kat Lost World of Tambun di Ipoh, apa yang penting the kids really enjoy. Yasmin take part dalam semua tele-match, Ammar macam biasa pemalu yang teramat! tak mau join the crowd, aleesya seronok dilayan atuk and neneknya

anyway, masih belum terlambat lagi rasanya untuk mengucapkan selamat tahun baru kepada semua moga tahun ini adalah lebih baik dari yang lalu, insya-Allah!



Wednesday, December 29, 2010

Bila Salji Nak Turun...

cuti krismas baru2 nie aku, anak2 and hubby balik rumah MIL @ ipoh, ada majlis kenduri cukur jambul anak brother in-law, so on the way back to taiping yasmin tanya aku....mama, mama bila salji nak turun ni?..kan kalau hari krismas mesti ada salji..

aduss...mana pulak aku nak cari salji nie..hehhehe...bila yasmin tanya macam tu teringatlah pulak aku ngan cerita faizul (colleague aku) tentang anaknya.

kata faizul anaknya punyalah tak sabar nak tunggu krismas nak tunggu salji turunlah kononnya, sebab bila salji dah turun nanti nak buat snowman..hahhaha...siap nak mintak maknya sediakan carrot untuk dijadikan hidung snowman tu nanti.

alahai, anak2 tinggi sungguh imaginasi..nak salah kan sapa?...salahkan kita lah dok bagi anak2 tengok tv banyak sangat....!



salji oh! salji

Friday, December 24, 2010

Ammar Promise...

petang semalam lepas keja fetch anak2 from nursery, sampai2 saja aku nampak muka ammar dan muncung tunggu kat depan pintu nursery tu, aku tengok jam ish! awal lagi takan ammar marah pasal lambat kut! turun dari kereta one of babysitter kat nursery tu cakap ngan aku;

azah, minta maaf sangat2 aleesya terjatuh tadi benjol kat belakang kepala dia

macamana boleh jadi kak?

ammar dok seronok main-main tak terperasan aleesya kat belakang, dia toleh terkena aleesya, akak minta maaf jugak sebab marah ammar tadi

tak pe kak, terima kasih lah bagitau

masuk2 aja dalam kereta aku tanya ammar apa dah jadi, dia diam seribu bahasa (rasa bersalah + takut lah tu) apa lagi aku tanya lah kat mcik reporter a.k.a yasmin, wah! yasmin dengan bersungguhnya bercerita (sama seperti cerita akak kat nursery tu)

aku tengok memang kepala aleesya benjol, nak pegang sikit pun dia tak bagi, sakit katanya, aku tanya lagi kat ammar kenapa aleesya boleh jadi macam tu, ammar tak sayang adik ke (physco lah sikit) ammar suka tengok adik sakit ke, waktu cakap macam tu aku tengok mata dia dah bergenang, one thing about ammar dia sangat sensitif lebih2 lagi kalau pasal aleesya, coz he's very protective tapi dalam kes nie mungkin dia tak sengaja. Waktu aku cakap macam2 tu, aku tengok dia dok pegang tangan aleesya (rasa bersalah kot), dalam hati kesianlah pulak tengok dia kena dengar aku membebel

tak lama lepas tu..

mama! ammar minta maaf, ammar sayang adik, ammar tak tau adik duduk kat belakang ammar, ammar promise ammar tak mau main2 lagi kat rumah cikgu siti, ammar promise esok ammar jaga adik!

(Ammar n Aleesya last 2 years)

(don't play-play with my sister ya!)

Thursday, December 23, 2010

Garang Sangat ke Aku?

hari nie, anak2 menguji kesabaran....waktu tengah masak di dapur aku 'terperasan' yasmin, ammar and aleesya senyap ajer di living hall, risau jugak selalu bising ajer, rupa-rupanya ntah dari mana aleesya jumpa toilet roll dan dengan gembiranya kakak dan si abang telah berjaya membuat keadaan rumah macam tongkang pecah...aku dah mula nak naik angin...


tiba-tiba...yasmin...


mama, mama...mama jangan garang dengan anak2 tau, tadi min tengok tv kat rumah cikgu siti (nursery) ada orang tu kan mama dia garang..lepas tu dia suruh anak2 pergi cari kayu kat hutan tiba2 mama dia dah tukar jadik ikan...ha! nanti kalau mama jadi ikan kan kesian...tak ada sapa nak dengar cakap mama lagi....


adusss......aku pulak yang kena tazkirah...


Niece and Nephew Birthday!

Yes! today is my is my niece and nephew special day! It's their birthday!

Happy birthday Nuraiman A'lya!

Happy birthday Muhammad Alif Khidir!

Moga kehidupan kalian dirahmati, dilindungi, diberkati dan senantiasa dimurahkan rezeki oleh Allah s.w.t.

Amin!