Saturday, September 3, 2011

26.08.2011

Assalamualaikum dan masih belum terlewat untuk aku ucapkan selamat hari raya maaf zahir dan batin buat semua muslimin.

Dah lama sgt x update blog, macam biasa alasannya tak ada idea dan tak ada masa. Hari nie tergerak pula hati nak update.

Jumaat, 26 Ogos 2011 bersamaan 26 Ramadhan, abang ku Hj. Mohammad Aidid telah kembali ke rahmatullah, kembali kepada Penciptanya. Kami kehilangan abang tersayang, perginya ketika usia baru mencecah 49 thn (heart attack), perginya tak kembali, tiada lagi usik manja abang pada kami adik2nya, tiada lagi orang yg akan sms atau call aku bertanyakan 'kenapa ko dah lama tak update blog?, updatelah, den suko baco (dengan loghat neghori nya pekat).

Ya, Allah, rahmatilah roh abang yang dikasihi, ampunkanlah segala dosa2 abang, buka kanlah hati orang2 untuk memaafkan abang jika ada kesilapan yang pernah dilakukan abang semasa hayatnya yang sengaja maupun tidak, tempatkanlah abang disisi orang2 yang beriman lagi dikasihi, terimalah amal ibadahnya Ya, Allah, Amin! Amin! Amin!

Wednesday, April 13, 2011

Birthday Abah!

Entri khas untuk father-in-law aku.

Hari nie birthday abah yang ke-60, moga beliau diberikan kesihatan yang baik, dimurahkan rezeki dan senantiasa dilindungi Allah s.w.t., Amin!

Pagi tadi aku call abah, nak wish besday, mother-in-law yang jawab, mama kata aku orang pertama di antara anak menantu...yes...as usual every year memang aku lah senantiasa dalam list terawal yang akan wish untuk abah or mama. Ini menunjukkan ..(wah cam poyos ajerkan) aku adalah di antara orang yang sungguh tak busy di pagi hari a.k.a tak ada kerja..hahahha!(itu ajer aku nak cakap sebenarnya)

Monday, April 11, 2011

Allo kengkawan!

lama sungguh tak update blog...bukan tak ada bahan untuk di update, cuma tak pandai nak cari masa.


balik keje dah sibukkan hal anak2, masak, nak check homework lagi senang cerita macam2 lah nak buat. cuba jugak cari-cari waktu yang sesuai, ingatkan bila anak2 dah tidur boleh lah aku update, tak dapat jugak, mana taknya bila tidurkan anak2 mamanya pun join sekali...ketiduran...hahhaha...!



bila dah lama tak update nie, mulalah pening tak tau nak mula dari mana, tapi tak perlah ya kengkawan, aku cerita ajerlah dengan harapan korang sudi membaca.


last february, a week before yasmin's birthday kami ke s'pore, father and mother in law pun ikut sekali. Memang dari dulu teringin sangat nak bawak parents in law ke sana, sebab MIL dok sebut2 nak ke rumah adiknya di spore, so kami ambil lah kesempatan ni sambil ziarah dan meronda2 ke negara orang, 4 hari 3 malam tu tak abis ronda jugak satu singapore, even Sentosa Island pun kami tak habis pusing. Anak2 enjoy walaupun agak penat. Hajat hati nak ke Universal Studio..tapi alamak mahal lah pulak per person, lari budget fren, so hubby decide may be on next trip insya-Allah, sempatlah jugak nak kumpul modal....hahhah!


kami sempat juga ke makam habib noh, aku memang nak sangat ke sana, pada orang lain ianya mungkin sekadar satu lawatan ziarah ke makam seorang ulama tapi bagi aku ianya ada sentimental value buat aku yang orang lain tak tau. Kenangan dengan arwah mak and ayah.


Masa arwah ayah ada dulu, aku and family selalu jugak pi spore sebab arwah ayah ada sedara-mara kat sana, so everytime pergi sana arwah ayah and mak selalu ajak kami ziarah makam habib noh, dan bila aku peluang ke sana haritu aku 'flashback' memori aku, ayah, mak and adik, dok terbayang-bayang lagi waktu dengan ayah dulu, sama2 naik tangga, then bila time turun tangga tu aku and adik akan tunggu ayah pakai selipar, then jalan pegang tangan sama2.


Tetiba lak aku ter'emo' sorrylah yo...nak buek camno umur aku 12 thn aku dah jadi yatim ....so tak lama dapat hidup ngan ayah and tak byk memori bersama...huhuhu.. apa2 pun yang penting trip ke spore aritu memang best and thank you so much untuk cousin2 hubby yang sangat2 sabar melayan kerenah anak2 dan yang pastinya aku really enjoy dengan murtabak kat zam-zam restoran tu...really superb...dalam tidur pun boleh terkenang! pergghh...sodap ae!

Friday, February 25, 2011

Yasmin Birthday!

Sepatutnya aku post entri nie on the day itself...23rd February 2011, tapi terlambat atas beberapa urusan (alasan lah tu..ngeh..ngeh!).

Yup, 23hb ari tu Yasmin dah pun genap 6 tahun, Alhamdulillah, syukur pada Allah s.w.t., moga kehidupannya diberkati di dunia maupun di akhirat, Amin!

Sama macam last year, kena prepare 2 birthday cakes. One for the school, lagi satu untuk nursery + goodies bag untuk kawan2nya. Dulu ada jugak karima tolong2 aku bungkuskan, skarang ni aku kenalah buat sendiri, itupun kena tunggu si kecik (Aleesya) tidur dulu kalau tidak sama jugak dia jadi tukang sibuk.

Kita orang tak celebrate kat rumah, Yasmin pun request tak payah beli kek, dia cuma request dinner kat luar, so malam tu hubby belanja kita orang kat Kenny Rogers. Tiba2 bila dah nak habis makan Yasmin tanya; hadiah min tak ada ke mama? ke mama nak buat surprise macam dulu!

Aduss...wahai anak macam mana mama boleh lupa nak prepare hadiah, tulah dok sibuk prepare benda lain benda penting yang satu nie mama boleh terlupa. Hubby pandang aku, aku pandang hubby, then aku pun jawablah; hadiah min kita beli kemudian boleh tak? mama belum sempat nak beli (ayat jujur, tak boleh tipu anak2 dosa tau!)

nasib baiklah yasmin pun tak kisah and promise nak pergi sama2.

(my little angel)

Monday, February 21, 2011

Nak jadi JAHAT ke Nak jadi BAIK?

terkejut pulak kengkawan tengok tittle kat atas tu yer..tetiba dah lama tak bersiaran, alih2 keluar pulak post macam tu...pening apa acik aza nie!

tadi tengah dok lepak2, teringat pulak dengan kawan lama aku kat ITM dulu, Fiona namanya. Ada satu petang tu on the way nak ke kelas dia pernah tanya aku; ja, kalau dalam hidup nie ko di bagi 2 pilihan dan ko hanya boleh pilih satu apa yang ko pilih, 1) jadi baik tetiba jadik jahat orang akan ingat ko sampai bila2 atas kejahatan ko tu! 2) jadik jahat tetiba jadik baik dan orang akan ingat ko tetap jahat dan baik ko tu hanyalah pura2....mana yang akan ko pilih?

terkonpius aku dengan soalan tu, aku tak nak jawab sebenar-benarnya, sebab dua-dua soalan tu sama ajer; pemikiran biasa manusia selalu anggap kalau dah sekali kita buat jahat orang akan ingat kita ni jahat sampailah bila2 walaupun kita dah insaf.....demi nak jaga hati kawan aku jawab jugaklah soalannya....so aku pilih yang no. 2, jadi jahat then jadik baik....biarlah orang tetap ingat aku pura2 baik atau apa pun, yang penting aku sempat bertaubat dan buat perkara2 yang baik...perrggghhh...jawapan tak hengat..!

kalau korang, apa yang korang jawab?

Thursday, February 10, 2011

Kita Patut Bersyukur

Pagi yang sejahtera untuk semua. Aku dapat email nie dari sorang teman, so ku persembahkan dalam blog ini untuk dikongsi bersama!

Sesungguhnya kita patut BERSYUKUR...

1. untuk suami/isteri yang tidur berdengkur diwaktu malam, kerana beliau tidur disisi kita bukan dengan orang lain.

2. untuk anak/adik perempuan kita yang mengomel apabila mencuci pinggan,kerana itu bermakna dia berada di rumah, bukan dijalanan berpeleseran.

3. untuk cukai pendapatan yang kita kena bayar, kerana itu bermakna kitamasih mempunyai pekerjaan.

4. untuk pakaian kita yang dah tak muat, kerana itu bermakna kita cukupmakan.


5. untuk lantai yang perlu dimop, tingkap yang perlu dilap, dan rumah yangperlu dikemas, kerana itu bermakna kita mempunyai tempat tinggal.

6. untuk bunyi bising jiran-jiran, kerana itu bermakna kita masih lagi bolehmendengar.

7. untuk keletihan/kesakitan otot selepas seharian bekerja, kerana itubermakna kita masih berupaya untuk kerja kuat.


8. untuk tempat letak kereta yang jauh daripada lif, kerana itu bermaknakita masih berupaya untuk berjalan.

9.untuk jam loceng yang berdering pada waktu pagi, kerana itu bermakna kitamasih hidup untuk meneruskan hari tersebut...

Tuesday, February 8, 2011

Ada lagi orang macam ni!

hari nie aku nak berkongsi satu cerita yang aku alami baru2 nie waktu pi berjalan2 ke zoo negara dengan anak2 and hubby. Bukan cerita pasal binatang kat zoo yer kengkawan pasal manusia yang berperangai cam binatang (sorry kalau agak kasar bahasa aku...tapi aku rasa itulah perkataan yang selayaknya)

sambil menunggu giliran hubby untuk beli tiket masuk, aku and anak2 duduklah kat ruangan menunggu yang disediakan (memang selesa...ada kipas lagi) tengah2 dok melepak aku and anak2 terperanjat betul bila terdengar ada orang kat kerusi selang beberapa buah dari tempat aku duduk tengah marah2....aku ingatkan dia marah dengan siapa....rupanya dengan mak dia sendiri. Malu sungguh2 aku...malu...malu.....sebab dia orang Melayu....sebab dia orang Islam (bertudung lagi)....sebab dia juga seorang wanita....!

yang menyedihkan...ibunya hanya diam membisu tanpa menjawab sepatah kata....aku terdengar jugak ada seorang lelaki (mungkin suami perempuan tu atau adik beradik atau sedara mara) yang tanya kat makcik tu, kenapa waktu perempuan tu bising2 makcik tu macam buat tak ada apa yang berlaku, telinga lintah kut aku, boleh kan aku dengar apa yang dia orang bualkan....makcik tu jawab; biarlah....dah biasa dah...memang dari kecik macam tu!

Ya! Allah, sabar betul makcik tu.....!

aku tak tahulah apa punca dia bising dengan mak dia, tapi inikan kat tempat umum, kawasan terbuka malulah sikit. Dan tak kiralah apa jua masalah dia dengan mak dia tak baiklah dia meninggikan suara yang memang pada aku agak kuat dan kasar bahasanya.

bila hubby dah dapat tiket aku pun berkongsilah cerita dengan hubby, rupa2nya kata hubby masa tengah beratur tadi pun dah dengar dia bising2 pasal mak dia.

cerita tu tak habis di pintu masuk zoo, masa kami beratur untuk tunggu turn nak naik tram...sekali lagi wanita tu marah2 kan mak dia, adusss...sudah2 lah tu....setel lah kat rumah tak baik betul pemandangan macam tu buat anak2 kalau tengok.

inilah manusiakan....waktu masih ada tak tahu nak menghargai, bila dah tak ada baru menyesal.
Perempuan tu tak tahu ke betapa bersyukurnya dia kerana masih mempunyai seorang ibu yang masih kuat dah masih mampu berdoa untuk dirinya kalau nak dibandingkan dengan aku yang tak punya ayah atau ibu lagi untuk terus berdoa untuk kami adik beradik.

Moga Allah s.w.t memberi hidayah pada wanita itu agar dia sedar akan kesalahannya, Amin!