Tuesday, July 13, 2010

Kisah Kehidupan

Kata orang kalau nak jaga hati suami, tawanlah hati ibunya. Itulah pepatah yang selalu kita dengar dan juga nasihat orang-orang dulu untuk yang bakal berumahtangga atau yang sedang berumahtangga.

Story kali ni tentang my friend (di post di dlm blog ini atas permintaan), maaf terlebih dahulu kalau ada di antara tulisan me yang menguris hati ampun dan maaf di pinta, me menulis adalah untuk tauladan bersama; yang elok kita jadikan tauladan dan tak elok kita jadikan sempadan.

Kawan me tu si suami; ha jangan ingat orang lelaki tak pandai bercerita masalah, mereka lagilah pandai.

Kata empunya cerita; mereka berkahwin lama anak pun dah 2-3 orang, kalau di mata zahir me lihat kawan me ni memang cukup segala-galanya, isterinya cantik, anak yang pandai2, kerjaya yang bagus bak kata orang makan pakai semua cukuplah. Tetapi yang mengecewakan perasaan kawan me ni adalah sikap isterinya terhadap ibu si suami. Biar betul nie...kalau tengok isterinya ni memang wanita idamanlah, apakah yang membuat si suami rasa kecewa ya?

Kata si suami isterinya tidak pernah langsung menghormati ibu mertuanya (ibu si suami)...oh tidak! Biar betul! Iya..memang betul.

Kata si suami ada saja yang tak kena pada mata isterinya, kalau sesekali si ibu nak datang ke rumah mulalah isterinya mencari seribu satu idea untuk mengelak dari mertua nya datang. Nak kata si mertua cerewet tak pulak entah apa salah si mertua sampai isterinya bersikap macam tu, pening jugak si suami.

Tapi sepanjang usia perkahwinan mereka, tak pernah walau sekalipun si suami mendengar ibunya merungut tentang sikap menantu perempuannya itu. Malah memuji lagi adalah, katanya pandai si isteri menjaga rumah tangga dan mendidik anak-anak yang bijak pandai.

Memang dalam keadaan serba-salah betul si suami tetapi kalau dah namanya anak kan, takanlah tak tahu apa yang ibu rasa di dalam hati; hampir bertahun-tahun dia cuba mendidik isterinya agar menghormati ibunya, namun kecewa juga. Pelik juga dengan sikap si isterinya ini, dengan anak lelaki si ibu dia nak, tapi dengan si ibu...hmmm...entahlah...apalah nak jadi dengan dunia sekarang.

Kawan me tu dah pun bercerai dengan isterinya (sudah agak lama, beberapa tahun yang lalu) dan baru-baru ini dia telah bertemu jodoh dengan seorang wanita yang baik dan yang paling penting tahu menjaga hati ibu suaminya dan anak-anak suaminya ...me doakan agar perkahwinan dia kali ini akan kekal hingga ke akhir hayat.

Pesan kawan me; Syurga anak lelaki terletak pada ibunya, syurga isteri terletak pada suaminya; kalau dia (merujuk kepada bekas isterinya) tak boleh nak menghormati ibu aku bermakna dia jugak tidak menghormati aku sebab aku lahir dari rahim wanita yang dia tidak hormati itu.

1 comment:

  1. mak kata nak jaga suami,jaga perut jaga nafsunya..hormati org tuanya...betul ckp kawanmu itu,kena hormat pd wanita yang mengeluarkan manusia dari rahimnya yg bergelar suami pd kita...

    ReplyDelete